Gerard, Maranatha en Beach Camp - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Melissa Buren - WaarBenJij.nu Gerard, Maranatha en Beach Camp - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Melissa Buren - WaarBenJij.nu

Gerard, Maranatha en Beach Camp

Door: Melissa van Buren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

07 Mei 2014 | Ghana, Ada Fua

Wat ik nog vergeten was om te zeggen. Wij hebben een huisgeit! Gerard! Hij wordt nu vetgemest om straks geslacht te worden.. Hij word alleen nog niet echt dikker.. maar heeft ook een kartonnen doos (van een TL-lamp) opgegeten.. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat hij die ging opeten, maar hij was er aan het knagen en even later was dat karton helemaal weg.. Nouja, oeps! Maar zijn we daar ook weer van af. Verder gaat al het groene afval naar Gerard.
De rest van het afval gaat over een muurtje heen en dan word de hele hoop, een keer in de zoveel tijd in de fik gestoken en dan zijn ze er weer van af. Zo gaat dat hier.. fikkie erin en klaar! En Gerard zou dinsdag geslacht worden.. Met een hele ceremonie of zoiets en dan om 4 uur ’s ochtends. Er zou dan een geitenkiller komen die dat gaat doen.. Fijn.. :( Maar het is nog niet gebeurd.. Dus geen idee wanneer het nu gaat gebeuren. Niemand weet het.

Om op stage te komen zijn we ook altijd wel eventjes bezig. Het is een soort schiereiland dus moeten we ook met de boot. Eerst ongeveer 10 minuten lopen tot we bij de River side zijn. Dan als je geluk hebt staat daar de boot te wachten. Desmond is de jongen/man die de boot vaart en dan is het ongeveer een kwartiertje met de boot en als we aankomen is het ook ongeveer 10 minuten tot we bij de school zijn. Als we aan het varen zijn is het echt heel raar. Eerst komen we langs een stuk met hele ‘dure’ en luxe hotels en daarna zie je echt het dorpje Maranatha. En Maranatha is echt wel heel arm. Ze wonen in zelf gemaakt hutjes van palmtakken en hebben vaak niet of heel weinig te eten. Ongeveer de helft van de kinderen gaat naar school. De rest van de kinderen moet werken of heeft geen geld om naar school te gaan (het hele kleine beetje schoolgeld of geld voor examens/toetsen dat ze moeten betalen kunnen ze al niet betalen).

Stage deze week werd steeds leuker. Het begin van de week nog een beetje heel erg moeten wennen. Het is hier ook vakantie (na deze week nog 1 week) en we moeten zelf maar een beetje kijken wat we met de kinderen doen.. We komen rond een uur of half 10 aan. Daarna moet je gewoon maar zien wat je doet. Dus eigenlijk moet je altijd allemaal activiteiten verzonnen hebben die je kan doen, maar je moet ook rekening houden met of er kinderen zijn, hoeveel kinderen en welke kinderen van welke leeftijd er zijn. Want dat weet je ook niet van te voren. Het is dus nog best moeilijk om wat te verzinnen wat ook echt gaat werken. Gelukkig is het aardig goed gelukt deze week. Stoelendans, zakdoekje leggen, lummelen, schipper mag ik overvaren en al vaak wat liedjes van de Mini-Disco, zoals hoofd-schouders-knie-en-teen en Hokey Cokey en superman! Dat zijn de dingen die tot nu toe bijna altijd wel zijn gelukt.

Na stage gaan we altijd naar Beach Camp. Een strandje waar je lekker kan zitten, chillen, zwemmen, zonnen. Een goede plek om rustig bij te komen van stage!

Dus hier in Ghana gaat het goed!

• 07 Mei 2014 - 10:49

Claudia:

Leuk verhaaltje schwess!! En geef Gerrit maar een luchtkusje van mij! Of een envelop om op te knabbelen, haha :P Xxx