Druk, druk, druk, maar nu eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Melissa Buren - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk, maar nu eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Melissa Buren - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk, maar nu eindelijk weer een blog

Door: Melissa van Buren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

27 Mei 2014 | Ghana, Cape Coast

Allereerst sorry het is al veel te lang geleden dat ik een blog heb geplaatst! Maar geen paniek met mij gaat alles goed! Alleen superdruk met stage en de gewone dagelijkse dingen wat hier 10 keer langer duurt dan normaal..

Het is dan ook al weer twee weekenden geleden, maar toen zijn we, Iris, Linda, Marloes, Susanna en ik naar Cape Coast geweest. Zaterdagochtend vroeg vertrokken om een reis van ongeveer 6 uur te maken. Met 4 verschillende trotro’s en een taxi waren we na 7 uur eindelijk aangekomen in Cape Coast. We sliepen in een goedkope kamer voor 10 personen met een kluis waar je je waardevolle spullen in kan doen. Erg mooie plaats, direct aan het strand met een mooi uitzicht. Ook superlekker eten. Pizza! Zo lekker als je dat al een tijd niet gehad hebt! De volgende ochtend vroeg vertrokken naar Kakum National Park. Eerst een stuk omhoog lopen en daarna kwamen we aan bij de Touwbruggen. Ongeveer 50 meter boven de grond, je zag de grond niet, maar je zag eigenlijk alleen maar bomen en nog wat rare dieren, spinnen, kevers, maar ook mooie vlinders! Ik had het iets spectaculairder verwacht, maar het was erg leuk!

Daarna terug naar Cape Coast om de Cape Coast Castle te bezoeken. Een oud slaven-Ford. Een mooi ford, een hele rondleiding gehad gezien hoe de slaven vroeger daar moesten overleven. Echt niet normaal! Heel indrukwekkend om te zien en de verhalen te horen! De meeste overleefden het gewoon niet en degene die het wel overleefden en verder moesten, wisten ook niet wat er zou gaan gebeuren en of je het wel zou overleven. Wel een supermooie omgeving, maar dat was toen nog niet en dat zagen de slaven ook niet, want ze zitten in vet kleine superdonkere hokjes met veel te veel mensen op elkaar!

De volgende dag een andere Castle bezocht. Elmina Castle, hier hebben de Nederlanders ook veel mee te maken gehad. Dus een stukje eigen geschiedenis. Wow echt niet normaal! Helaas was de gids wel een beetje moeilijk te verstaan, maar de rondleiding zei al genoeg. Nog wat Nederlandse dingen herkent, zoals een steen met oud-Nederlandse taal. Vlak bij deze Castle ligt nog een oud Ford. Helaas waren daar echt superveel irritante kinderen die maar niet weg wilden gaan. Ze wilden ons zelfs slaan met een plank en ze gooide met stenen. Echt niet normaal en ze gingen ook niet weg. Daarna snel terug gegaan, want we waren er helemaal klaar mee! Nog een nachtje geslapen en maandag weer een reis van ongeveer 6 uur terug gekomen in Ada Foah.

Nursery Hakuna Matata:
Nog even iets over stage, Iris, Linda en ik zijn op dit moment bezig met het opstarten van een Nursery. We zitten nu in een noodlokaal wat eigenlijk van KG (kleuterklas) is, maar wat wij tijdelijk kunnen gebruiken, alleen het lokaal (je kunt het niet echt een lokaal noemen) maar dat is bijna helemaal ingestort. Vandaag moesten we bijvoorbeeld om half 11 al stoppen, omdat het echt heel hard ging regenen en onweren en het lokaal niet waterdicht is. Dus heel snel alle spullen in een ander lokaal gezet en wachten tot de regen voorbij is. Vandaag stopte het niet voor 12 uur, dus dan is het wachten en dan maar alvast dingen voorbereiden voor morgen.
Nu is het dus zo dat wij heel graag een nieuw waterdicht lokaal willen bouwen voor de Nursery. Helaas is daar nog iets meer geld voor nodig, dan dat we tot nu toe hebben ingezameld. Dus mocht je nog een kleine bijdrage hebben voor onze Nursery dan is dat echt heel erg welkom! Stuur me dan even een berichtje.